fot. Fotolia
Do lekarza przez bank?

Posiadanie konta osobistego w banku stało się w ostatnich latach czymś oczywistym. Banki, chcąc kupić lojalność klientów albo przeciągnąć klientów od konkurencji, coraz bardziej udoskonalają ROR-y, oferując ich posiadaczom wiele ciekawych i wygodnych możliwości i usług.

Standardem jest, że w zamian za opłatę oscylującą w granicach 10 PLN oferowany jest darmowy dostęp do bankowości internetowej, darmowe przelewy, darmowe wypłaty w bankomatach banku czy w najpopularniejszych sieciach bankomatów prowadzonych przez niezależne firmy, wreszcie bezpłatne korzystanie z kart płatniczych. Za dodatkową opłatą banki oferują wiele więcej usług, często takich, które zupełnie nie kojarzą się z bankowością.

Przykładem może być telefonia komórkowa, którą oferują niektóre banki. W takim przypadku umowę abonamentową podpisuje się z bankiem lub wydzieloną firmą działającą w jego imieniu, za pośrednictwem banku zamawia się telefony oraz zmienia zakres usług. Zwykle warunki oferowane przez bank – koszty rozmów, SMS-ów, dostępu do Internetu – są konkurencyjne w porównaniu z innymi operatorami komórkowymi. Dodatkowo możemy oczekiwać extra doładowań jeśli będziemy aktywnie korzystać z konta osobistego. Wreszcie płatności za telefon mogą być dokonywane bezpośrednio i bezpłatnie z naszego konta, a internetowy dostęp do konta bankowego daje równocześnie możliwość zarządzania parametrami usług komórkowych. Słowem: bank i komórka w jednym miejscu. Jest to rozwiązanie bardzo wygodne, może się również okazać opłacalne. Na pewno warto się zainteresować czy jest w ofercie naszego banku.

Inny przykład to ubezpieczenie assistance w życiu osobistym oferowane wraz z kontem. Pozwala ona m.in. na bezpłatną pomoc fachowca takiego jak ślusarz, hydraulik, dekarz, naprawę pralki, lodówki czy komputera w mieszkaniu posiadacza konta. W razie awarii trzeba po prostu zadzwonić do banku. Dodatkowo może zawierać opcję pomocy w razie wypadku samochodowego albo awarii samochodu – wówczas bank przysyła pomoc drogową, organizuje holowanie samochodu do warsztatu itp. Posiadanie takiego assistance jest bardzo wygodne; jego koszty to zwykle kilka/kilkanaście złotych miesięcznie. Warto się zastanowić, bo może być dla nas opłacalne.

Pewnym rozszerzeniem usługi assistance podpinanym pod konto bankowego jest usługa osobistego asystenta, nazywana czasem pakietem concierge. Pozwala ona na zlecanie bankowi organizacji różnych codziennych spraw, takich jak np. dostawa kwiatów, rezerwacja biletów do teatru czy na jakąś imprezę, rezerwacja taksówki, zrobienie zakupów itp. Uwaga: zwykle bank bierze na siebie koszty organizowania, natomiast za zakupy czy kwiaty klient musi zapłacić sam. Usługi concierge oferowane są zazwyczaj w ramach bankowości prywatnej.

Wreszcie kilka banków działających w Polsce oferuje klientom posiadającym u nich konta osobiste dostęp do prywatnych pakietów medycznych po atrakcyjnych cenach. Ceny są niższe niż w bezpośredniej ofercie centrów medycznych, gdyż bank negocjując z nimi występuje w roli nabywcy hurtowego. Cena za podstawowy zakres usług medycznych zakupionych przez bank waha się w granicach 50 PLN miesięcznie. Może być niższa, jeśli aktywnie korzystamy z innych usług z oferty banku. Jeśli więc np. po ostatniej wizycie w przychodni rejonowej chodzi nam po głowie pomysł wykupu pakietu w centrum medycznym, warto sprawdzić ofertę „przez bank” - może się to nam bardziej opłacać.

Jak widać, konto w banku to znacznie więcej niż po prostu rachunek rozliczeniowy. Coraz częściej w razie problemów lub gdy potrzeba pomocy pierwszy kontaktem jest właśnie bank. Warto to wziąć pod uwagę przy refleksji nad dopasowaniem oferty banku, w którym obecnie mamy konto do naszych potrzeb.