fot. Fotolia.com
Wydatki świąteczne w domowym budżecie

Święta to niezwykły, ale i wymagający czas. Szczególnie pod względem finansowym. Z najnowszego badania „Postawy Polaków wobec finansów” Fundacji Citi Handlowy i Fundacji THINK! wynika, że większość z nas nie mieści się w zaplanowanym, świątecznym budżecie. Jest zatem jeszcze czas, by nad tym się zastanowić. Dla 59% w Święta wpisany jest element dobroczynny, ale wciąż wydaje się to za mało, bo aż 37% nie podejmuje żadnych działań dobroczynnych, a tylko 8% angażuje się w wolontariat. Co ciekawe coraz popularniejszy staje się trend zero waste: prawie połowa stara się ograniczać marnowanie żywności! Jesteśmy, więc na dobrej drodze!

Z badania „Postawy Polaków wobec finansów” wynika, że w dalszym ciągu mamy problem z planowaniem, choć jest to pierwszy krok do osiągnięcia finansowej równowagi. Jedynie co czwarty planuje swoje wydatki w perspektywie półrocznej, tyle samo uwzględnia Święta w swoim budżecie.

Z kolei aż 73% z nas deklaruje że świąteczne wydatki przerosły oczekiwania, a to oznacza, że kolejnych miesiącach trzeba będzie zacisnąć pasa. Co ciekawe, największy problem z wydatkami w okresie Świąt mają respondenci w wieku 25 – 39, jedynie co piątemu z nich „domyka się” budżet.

Tak, jak z planowaniem, wyzwanie też mamy z kontrolą wydatków. Prawie połowa z nas twierdzi, ze kontroluje jedynie te większe, jak np. remont. Z kolei co trzeci podkreśla, że bacznie przygląda się wszystkim wydatkom, nie przekłada się to jednak na oszczędności.

W porównaniu do krajów Unii Europejskiej, jesteśmy na szarym końcu. Stopa oszczędności gospodarstw domowych w Polsce to 2,6% wobec 11% średniej w UE. Niestety, bez dobrego planu i założonego celu, trudno o jego realizację, mówi Maciej Pietraszkiewicz, CFA , Dyrektor Inwestycyjny, Citi Handlowy

Czy statystyczny Polak, pochłonięty kupowaniem prezentów świątecznych ma jeszcze czas na pomaganie innym? Okazuje się, że i tutaj nie wszystko wygląda tak, jakbyśmy sobie tego życzyli. Wprawdzie aż 33% planuje przekazać na rzecz innych ubrania, zabawki, czy niepotrzebne sprzęty gospodarstwa domowego, 20% włączy się w akcję przygotowywania paczek świątecznych a 18% przekaże środki na konkretne akcje, ale aż 37% nie planuje żadnych działań dobroczynnych w czasie Świąt.

W naszym banku jak co roku Święta są od tego, by się dzielić. Spakujemy ponad 2000 paczek dla domów opieki, domów Seniora, kombatantów, osób z niepełnosprawnością. Cieszę się, że w tym czasie aktywnie będą działać też nasi wolontariusze. W tym roku jest już nas ponad 4200 – dzielimy się swoim czasem, pracą i wiedzą z potrzebującymi, mówi Sławomir S. Sikora, Prezes Zarządu Citi Handlowy.

Dobrym prognostykiem jest, jak wynika z badania, wzrost świadomości ekologicznej wśród Polaków choć i tutaj pozostaje jeszcze duże pole do popisu. Prawie połowa z robi zakupy świąteczne z odpowiednim wyprzedzeniem, żeby uniknąć marnowania żywności. Aż 38% stara się zrobić coś z jej nadwyżkami np. podzielić się z potrzebującymi. Co piąty kupuje drzewko świąteczne z możliwością ponownego ukorzenienia (33% w grupie wiekowej 25 – 29 lat). Jednak tylko 11% wybiera prezenty przyjazne środowisku i komunikuje, że takich samych oczekuje dla siebie. Co znamienne jedynie 9% deklaruje, że nie myśli o środowisku, wśród tej grupy zdecydowanie dominują mężczyźni.

***

Raport "Postawy Polaków wobec finansów" dostępny jest tutaj. Badanie dotyczące finansów osobistych i zarządzania domowymi budżetami realizowane jest rokrocznie od 2008 r. w ramach akcji "Tydzień dla Oszczędzania" - co pozwala uchwycić wieloletnie trendy w postawach i zachowaniach finansowych Polaków. Jest to jeden z najpoważniejszych i najstarszych projektów badawczych w obszarze edukacji finansowej w Polsce.